1980-90 Yılları Arası Türkiye’de Beden Kimlik Cinsiyet Politikalarının Sanat Pratiklerine Yansıması ‘Füsun Onur, Nur Koçak’
Özet Görüntüleme: 267 / PDF İndirme: 96
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.8404925Anahtar Kelimeler:
Feminizm, Kimlik Sorunu, Toplumsal Cinsiyet, Füsun Onur, Nur KoçakÖzet
1980’lerden günümüze kadar toplumsal cinsiyet eşitliği adına feminist girişimler ile ilgili çalışmalar Türkiye’de siyasal çekinceler içinde bazen hız kazanmış bazen de duraksamıştır. Tam olarak biçim kazanamamasının sebebi ise farklı düşüncelere ve tartışmalara yol açan eşitlik kavramının yanlış yorumlanmasından veya bu şekilde yorumlanması ataerkil düşüncelerin işini kolaylaştırmasından kaynaklanıyor. Örneğin muhafazakâr kesimlerin kadınların erkeklerle aynı olma isteği olarak tanımlaması gibi. Oysa toplumsal cinsiyet eşitliği, kadınların erkeklerle aynı olma çabası değil, tüm farklılıkları ile aynı eşit şartlara sahip olma isteğidir. Farklı olmayan şeylerin eşitliğinden bahsetmeye gerek yoktur. Dolayısıyla feministler, cinsiyet kimliklerinden kaynaklanan adaletsiz güç farklılıklarını ortadan kaldırılarak, fırsat eşitliği içinde hiyerarşik ilişkilerin bitmesi yönünde birtakım çalışmalar yürütmüşlerdir. Bu çalışmada, 1980-1990 yılları arasında Türk kadın sanatçılarımızın kadın ve kimlik konularında birçok farklı mecralarda çalışmalar yaparak, kadının sanat tarihinde nesne olmaktan çıkıp özne olmak adına yaptıkları çalışmaları ele alınmıştır. Dönemin kadın sanatçıları feminizm anlayışını benimsemiş olsunlar ya da olmasınlar, kendi sanat pratiklerine özellikle; kavramsal sanat, pop art, mekan, enstelasyon, video gibi ifade biçimleriyle yansıtmışlardır. Eserlerin çoğu toplumsal içeriktedir ve topluma mesaj verme niteliği taşır. Bu çalışmada beden, kimlik, cinsiyet kavramlarını en çarpıcı ifadelerle sanatına döken Füsun Onur ve Nur Koçak’ın eğitim hayatı ve eserleri incelenmiş, aynı konuları farklı üsluplarla nasıl ortaya koydukları irdelenmiştir.
İndirmeler
Referanslar
Antmen, A. (2008). Sanat Cinsiyet Sanat Tarihi Ve Feminist Eleştiri. İletişim Yayınları.
Baran, B. H. (2016). Kadın Özgürleşmesinde Bir Protesto Aracı Olarak Sanatın Kullanımı. [Yüksek lisans tezi]. SB Enstitüsü. Adnan Menderes Üniversitesi.
Davarcı, G. (2011). Sosyalist feminist kolektif arşiv. http://www.sosyalistfeministkolektif.org/: http://www.sosyalistfeministkolektif.org/web-yazilari/kitap-tan-t-mlar/sanat-cinsiyet-sanat-Tarihi-Ve-Feminist-Elestiri/
Elif, D. (2001,). Füsun onur’la buluşmak: bir sergi ve sanatçısıyla hemhâl olmak. artfulliving: https://www.artfulliving.com.tr/sanat/fusun-onurla-bulusmak-bir-sergi-ve-sanatcisiyla-hemhl-olmak-i-191
Ilgaz, T. (2018).Nur Koçak ve Yue Mınjun’un yapıtlarında toplumsal cinsiyet bağlamında erkek imgesi. sosyal bilimler dergisi, 5(27),251-263. https://doi.org/10.16990/SOBİDER.4457
Kapukaya, Z. (2020). Duygu Asena’nın “Kadının Adı Yok” romanı üzerinde bir inceleme. Akdeniz Kadın Çalışmaları ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi 2(3),235. Doi:10.33708/ktc.664118
Koçak, N. (1984). Salt araştırma. https://archives.saltresearch.org/handle/123456789/36986
Koçak, N. (2019). Fetiş nesneler. Mutluluk resimlerimiz. T24 internet gazetesi. https://t24.com.tr/k24/ yazi/mutluluk-resimlerimiz,2414
Koçak, N. (t.y.). Doğal harikalar yada fetiş nesneler. Nur Koçak. Mine Sanat, Nur Koçak. minesanat: http://minesanat.com/sanatcilar/nur-kocak/ a
Onan, B. C. (2017, Nisan 09). Postmodern sanatta nesne ve mekan bağlamı: iki türk kadın sanatçı. Dergipark.org.tr.
Özayten, N. (t.y). Okuma atlası sanat. http://sanatokuma.blogspot.com/p/fusun-onur.
Resul, Ü. (2021, 1). 1960 sonrası fotogerçekçi eğilimler ve çağdaş türk resim sanatına etkileri International EUropean Journal of Managerial Research Dergisi, 4(7),79.
Varlı, G. (2010, Eylül 28). Üçüncü tiyatro ve türkiye'de kadın tiyatroları. [Yüksek lisans tezi] SB Enstitüsü. Ankara Üniversitesi.
Wikipedia. (2021, Nisan 29). https://tr.wikipedia.org/wiki/f%c3%bcsun_onur
Yıldırım, N. N. (2018, Mayıs 09). 1980-1990 yılları arası türk plastik sanatlarında feminizm yansımalarının dört kadın sanatçı üzerinden incelenmesi: Nur Koçak, Gülsün Karamustafa, Nil Yalter, Füsun Onur. [Lisans tezi]. Anadolu üniversitesi.
Yılmaz, A. N. (2009, ocak 01). türk heykelinde bir öncü sanatçı: Füsun Onur. Gazi sanat tasarım, 1(2),203-221
Zeynep, Ü. (2021). Nur Koçak ve vitrin resimleri. Uluslararası Hakemli İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 449-460.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2023 Premium e-Journal of Social Science (PEJOSS)
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.