Kadın Besteci Hatıra Ahmedli Cafer’in Besteleriyle Toplumsal Olaylara Verdiği Tepki


Özet Görüntüleme: 170 / PDF İndirme: 41

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10030060

Anahtar Kelimeler:

Kadın besteci, Karabağ, Müzik

Özet

Kadın besteciler geçmişten günümüze toplumda daha az görünseler de tarih boyunca acılarını müzik yoluyla ifade etmeye çalışmışlar ancak yaşadıkları dönemin zorlukları nedeniyle bu pek de kolay olmamıştır. Çoğu kadın besteci takma isimler kullanarak kendilerini gizlemiş ve bestelerini dinleyicilerine ulaştırmak için büyük çaba sarf etmiştir. Günümüzde kadın besteciler, daha adil bir müzik eğitimi sayesinde daha aktif bir rol oynamaktadır.

Son yüzyılda kadın bestecilerin müziğe katkıları görünür olmuş ve zamanlarının sorunlarını daha korkusuzca dile getirebilmişlerdir. Bu bağlamda Hatıra Ahmedli Cafer, 30 yıl boyunca bestelediği çoğu eserinde (piyano için “Bayatılar”, büyük senfonik eserler, vb.) Karabağ olaylarına tepkisini açıkça dile getirmiştir. Besteci, yaşadığı coğrafyanın toplumsal acıları ışığında, düşünsel rengini en iyi yansıtan ifade araçlarından biri olan müziğin dilini kullanmıştır. Böylece yaşanan acıların tanıklığı altında bestelediği eserlerde kin ve nefret yerine hoşgörü, sevgi ve saygıya vurgu yapmıştır. Eserlerinde yaşanan acıları kültürel semboller ve alıntılarla harmanlayarak derinleştirmiş bu acıları unutmama ve gelecek nesillere aktarma misyonu taşımıştır. Ayrıca evrensel kaos ve düzeni yansıttığı eserlerinde, insanın kendi eliyle yarattığı trajediyi de resmetmiştir.

Bestecinin sıklıkla kullandığı derin hüzün, çaresizlik ve ıstırap duygusu olan "Sela" motifi eserlerinin ana konusudur. Azerbaycan aşık-halk destanı "Yanık Keremi "den (Kerem ile Aslı) küçük bir motif alıntısıyla birçok eserinde ışığın var olma mücadelesini tasvir etmiş, savaş ve karanlığın sevgi, barış ve ışık sembolüne karşı galip geldiği acı gerçeği vurgulamıştır. 1920 yılında Rusların Azerbaycan'ı işgali ile bestecinin ailesi büyük acılar çekmiş, bu acılardan doğan melodiler Bey kızı olan babaannesinin öğrettiği ninni motifi ile birçok eserinde kullanmıştır.

Bir kadın besteci olan Hatıra Ahmedli Cafer eserlerinde, toplumsal olaylara karşı özgün ve özgür müzikal duruşuyla yeni nesillere ilham vermiştir. Yapıtları sadece Azerbaycan halkının yaşadığı zulmün değil, dünyada zulüm gören ve zulme uğrayan tüm kadınların sesi olmaya devam etmektedir.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

Ahmedli Cafer, H. (2017, Nisan 21). Hacettepe Üniversitesi Senfoni Orkestrası Konser Program Notu. Ankara.

Akdeniz, A. Ö. & Artaç, A. (2023). Konservatuvar eğitiminde Brahms’ın op.108 re minör keman- piyano sonatının, bestecinin müzikal stil ve çalış teknikleri açısından incelenmesi ve öneriler. Rast Müzikoloji Dergisi, 11 (2) 263-288. https://doi.org/10.12975/rastmd.20231126

Badalbeyli, E. (1969). Musigi Lugati. Elm Yayınları.

Çivril, B. (2022). Hatıra Ahmedli Cafer’in Sonat-613 Adlı Eserinin İncelenmesi. [Sanatta Yeterlik Sanat Çalışması Raporu]. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.

Sobolev, O. (2017, Mart 8). Haksız yere unutulmuş: 7 seçkin kadın besteci. Classical Music News Ru. https://www.classicalmusicnews.ru/articles/7-women-composer/

İndir

Yayınlanmış

2023-10-21

Nasıl Atıf Yapılır

Pınar, M. (2023). Kadın Besteci Hatıra Ahmedli Cafer’in Besteleriyle Toplumsal Olaylara Verdiği Tepki. Premium E-Journal of Social Sciences (PEJOSS), 7(35), 1358–1365. https://doi.org/10.5281/zenodo.10030060