Kültürel Mirasin Korunması Kapsamında Tarih ve Kültürün Dijital Aktarımı: “Azerbaycan Milli Hali Müzesi Örneği”
Özet Görüntüleme: 3 / PDF İndirme: 0
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14585796Anahtar Kelimeler:
Müze, Azerbaycan Milli Halı Müzesi, Dijital Müze.Özet
Kültürel, sosyal ve ekonomik boyutu artarak önem taşıyan kültür varlıklarının korunması, toplumların kimliklerini şekillendiren temel unsurlar arasında yer almaktadır. Koruma, tarihi ve kültürel mirasın gelecek nesillere aktarılmasını sağlarken, aynı zamanda yerel ve ulusal kimliğin de inşa edilmesine katkıda bulmaktadır. Kültürel varlıkların korunması ile ilgili çalışmaların önemi her geçen gün artmaktadır. Bu bağlamda, müzeler, kültürel mirası saklamak ve nesilden nesile aktarmak amacıyla oluşturulmuş önemli kurumlardır. Kültür hazinesini saklarken aynı zamanda ziyaretçileri ve kültür varlıklarını somut biçimde buluşturan etkin ortamlardır. Müzelerin temel işlevi, koleksiyonların korunmasıdır; ancak günümüzde interaktif müzeler, ziyaretçilere daha dinamik bir deneyim sunarak kültürün daha derinlemesine anlaşılmasını sağlamaktadır. Ziyaretçilerin eserlerle etkileşime geçebilmesi, öğrenim süreçlerini destekleyici etkinliklerle zenginleştirilmesi, kültürel mirasın değerini artırmakta ve toplumsal bilinci güçlendirmektedir. Dijital yaklaşımlar sunan müzeler, teknolojinin sunduğu imkanlarla birlikte, sanal gerçeklik, dokunmatik ekranlar gibi araçlar kullanarak zengin bir etkileşim ortamı sunabilmektedir. Böylece, sadece izleyici olmakla kalmayıp, izleyiciler de kültürel içeriklerin bir parçası haline gelmektedir. Bu tür müzeler, çeşitli eğitim programları ve atölye çalışmaları ile de kültürel mirasın korunmasına katkıda bulunmakta, genç nesillerin bu değerlere sahip çıkmasını sağlamaktadır.
Bu çerçevede araştırma Azerbaycan Milli Halı Müzesi’nde alan araştırması yöntemi, sözlü görüşme tekniği ve literatür araştırması ile gerçekleştirilmiştir. Dokunmatik sistemler, animatronik gösterim, gösteri odaları, gibi müzede bulunan dijital yaklaşımlar incelenmiş görselleri ile birlikte çalışmaya eklenerek literatüre katkıda bulunulmuştur.
İndirmeler
Referanslar
Acar, A. (2017). Müze ve sergilemelerde Etkileşimli Tasarım Çözümleriyle Bilgiyi Görselleştirmek. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Yazıları, 36, 139-155.
Akçaova, A., & Köse Doğan, R. (2020). Dijital Çağda Müzecilik Anlayışına Yenilikçi Yaklaşımlar. IDA: International Design and Art Journal, 2(1), 67-79.
Azerbaijan Carpet Museum. www.azcarpetmuseum.az.
Black Ox Audio Visual. www.blackoxav.co.uk .
Boyraz, B. (2011). Müzelerde sergileme yöntemleri bağlamında teknoloji kullanımı (Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Belcher, M. (1991). Types of museum exhibition. Exhibition in Museums, 58-190.
Erbay, M. (2011). Müzelerde sergileme ve sunum tekniklerinin planlanması. İstanbul: Beta Basım.
Gümüş Akın, G., & Gümüş, F. (2019). Türkan Saylan Lepra Anı Evi Projesi. UNIMUSEUM, 2(1), 21-27.
Özrili, A. S., & Özrili, Y. (2021). Müzelerde interaktif (etkileşimli) sergileme uygulamaları. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 11(24), 85-102.
Görüşmeler (Kaynak Kişiler)
Dürdane Gadirova, 43 yaşında, Azerbaycan Milli Halı Müzesi, Halı Şubesi Sorumlusu, Azerbaycan.
Nurana Salimli, 37 yaşında, Azerbaycan Milli Halı Müzesi, Halı Şubesi Sorumlusu, Azerbaycan.
Nardane Yusufova, 50 yaşında, Azerbaycan Milli Tarihi Müzesi Tasviri Metaryeller Şube Müdürü, Azerbaycan.
Sema Kürekçi, 45 yaşında, Kültür ve Turizm Bakanlığı Sanat Tarihçisi, Restoratör ve Konservatör, Bursa.
Sevine Qasuvova, 30 yaşında, Azerbaycan Milli Halı Müzesi, Halı Şubesi Personeli, Azerbaycan.
Yalçın Salimov, 40 yaşında, Azerbaycan Milli Halı Müzesi, Halı Şubesi Sorumlusu, Azerbaycan.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 Premium e-Journal of Social Sciences (PEJOSS)
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.