Monitörleme İçin Hoparlörler Kullanılarak Sonradan Ters Faz Yöntemi ile Yapılan Kayıt ile Monitörleme İçin Kulaklıklar Kullanılarak Yapılan Kaydın Karşılaştırılması


Özet Görüntüleme: 7 / PDF İndirme: 5

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14580296

Anahtar Kelimeler:

kulaklıksız kayıt, sonradan ters faz, koro kaydı, orkestra kaydı, monitör sızıntılarının sönümlenmesi

Özet

Önceden hazırlanmış altyapı kanalı üzerine gerçekleştirilen kayıtlarda, altyapı kanalının alınan kayıtlara karışmaması için kulaklık kullanımı en çok başvurulan yöntemdir. Fakat kalabalık icra topluluklarının kayıtları esnasında, çok sayıda kulaklık tedarik edilmesi maliyetli olabilmekte ya da hiç temin edilememesi söz konusu olabilmektedir.

2024 yılında Prof. Dr. Arda Eden danışmanlığında, Olcay Demirci tarafından tamamlanan “Altyapı Üzerine Çalan Kalabalık İcra Gruplarının Kayıtlarında Kulaklıksız Monitörleme ve Monitör Sızıntılarının Sonradan Ters Faz Uygulanarak Giderilmesi” başlıklı doktora tezinde, kulaklık maliyet ve temin sorunlarına çözüm olarak “sonradan ters faz yöntemi” önerilmiştir. Sonradan ters faz yönteminde, kayıt alındıktan sonra edinilen icra kaydı altyapı sızıntılarının ters faz ile süzülmesi amaçlanmaktadır. Bu makalede, adı geçen tez çalışmasında elde edilen ses kayıtlarının tek kör desenli araştırma modeli kullanılarak 42 ses mühendisine dinletilmesi ve katılımcılara kapalı uçlu 3 adet soru yöneltilerek onlardan geri bildirim alınmasını amaçlamıştır. Ayrıca yine tez çalışmasından farklı olarak, çalışmaya katılan 20 koro üyesine de sonradan ters faz yöntemi kullanılan kayıt ile monitör olarak kulaklıkların kullanıldığı kayıt deneyimlerini karşılaştırmaya yönelik kapalı uçlu 8 soru sorularak, kayıt deneyimlerini işitme rahatlığı, performans esnasındaki konfor deneyimleri gibi açılardan değerlendirmeleri istenmiştir, sonuçlar değerlendirilmiştir.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Yazar Biyografisi

Arda Eden, Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi

974 İzmir doğumludur. Lisans eğitimini Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Müzik Öğretmenliği Bölümü'nde, yüksek lisans eğitimini Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Blimler Enstitüsü Müzik Anabilim Dalı'nda, doktorasını ise İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı'nda tamamladı. Lisansüstü tezlerini ve diğer çalışmalarını Müzik Teknolojisi alanında gerçekleştiren Arda Eden, Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi Müzik ve Sahane Sanatları Bölümü Ses Sanatları Anabilim Dalı’nda öğretim üyesi olarak görev yapmakta ve müzik teknolojisi alanındaki dersleri yürütmektedir.

Referanslar

Demirci, O. (2024). Altyapı üzerine çalan kalabalık icra gruplarının kayıtlarında kulaklıksız monitörleme ve monitör sızıntılarının sonradan ters faz teknikleri uygulanarak giderilmesi (Yayınlanmış doktora tezi).

Demirci, O. ve Eden, A. (2024). Ters Faz ile Altyapı Sızıntılarının Temizlenmesinde Akustik Panel Kullanımın Etkisi International Journal of Social and Humanities Sciences Research, 11(106), 770.

Elliot, S. J., Howard, C. Q. & Lewin, P. L. (1999). Active Noise Control: A Tutorial Review. Proceedings of the IEEE 87(6), 943-973.

Kuo, S. M. ve Morgan, D. R. (1996). Active Noise Control Systems. Algorithms and DSP Implementations, 32-33.

İndir

Yayınlanmış

2024-12-31

Nasıl Atıf Yapılır

Demirci, O., & Eden, A. (2024). Monitörleme İçin Hoparlörler Kullanılarak Sonradan Ters Faz Yöntemi ile Yapılan Kayıt ile Monitörleme İçin Kulaklıklar Kullanılarak Yapılan Kaydın Karşılaştırılması. Premium E-Journal of Social Sciences (PEJOSS), 8(49), 1541–1547. https://doi.org/10.5281/zenodo.14580296

Aynı yazar(lar)ın dergideki en çok okunan makaleleri