Kemik İletimi Yoluyla Ses Aktarımının Solfej Pratiğinde Entonasyon Üzerindeki Etkileri


Özet Görüntüleme: 26 / PDF İndirme: 8

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14266499

Anahtar Kelimeler:

Entonasyon, İşitme, Kemik İletimi, Müzik Eğitimi, Solfej

Özet

Müzik kulağı, müzikal seslerin büyük bir kesinlikle işitilebilmesi ve seslendirilebilmesine (entonasyon) dayalı doğal bir yetenektir. Bu yetenek, kulak eğitimi adı verilen bir süreçle daha ileri bir seviyeye taşınabilir. Bu sürecin bir parçası olan solfej çalışmaları sırasında doğru entonasyona sahip olmak oldukça önemlidir. Dolayısıyla duyuş da bu süreçte önemli rol almaktadır.

Çevresel sesler kulağımıza ağırlıklı olarak hava yoluyla iletilirler. Ancak kendi sesimizin önemli bir kısmı, iç kulağımıza, kafatasımızda bulunan kemikler aracılığıyla, yani kemik iletimi yoluyla iletilir. Bu araştırmada, solfej pratiğinde kemik iletimi aracılığıyla ses aktarımının entonasyona olan etkisini değerlendirmek için ön test-son test kontrollü grup deney tasarımı kullanılmıştır. Deney grubunda yer alan katılımcılar, dış dünyadan izole olmadan kendi seslerine daha fazla odaklanabilmelerini sağlayarak, kemik iletimli kulaklıklar kullanmışlardır. Kontrol grubu ise kulaklık kullanmadan, planlanan eğitim sürecini tamamlamıştır. Toplam 20 öğrenciyle bire bir gerçekleştirilen eğitimlerden önce ve sonra alınan ön test ve son test kayıtları cent cinsinden sayısallaştırıldıktan sonra istatistiksel ve psikoakustik açılardan yorumlanmıştır. İstatistiksel açıdan, kulaklık kullanmayan kontrol grubunun, deney grubuna oranla daha fazla başarı gösterdiği, buna karşılık psikoakustik açıdan bakıldığında bu değişimin duyulabilir bir fark yaratacak seviyede olmadığı sonucuna varılmıştır.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

Akbulut, C. U., & Seçmen, P. (2021). Disleksi olan piyano öğrencisinde Tomatis metodu etkisi. Journal of International Social Research, 14(79), 117-122.

Aktüze, İ. (2003). Müzik sözlüğü. Pan Yayınları.

Apel, W. (1974). Harvard dictionary of music. Harvard University Press.

Benesty, J., Sondhi, M. M., & Huang, Y. (Eds.). (2008). Springer handbook of speech processing (Vol. 1). Springer.

Brown, T. H., Salorio-Corbetto, M., Gray, R., Best, A. J., & Marriage, J. E. (2019). Using a bone-conduction headset to improve speech discrimination in children with otitis media with effusion. Trends in Hearing, 23, 2331216519858303.

Cheveigne, A., & Kawahara, H. (2002). YIN, a fundamental frequency estimator for speech and music. The Journal of the Acoustical Society of America, 111(4), 1917–1930.

Gerritsen, J. (2009). A review of research done on Tomatis auditory stimulation. My Sound Therapy. https://mysoundtherapy.com/us/wp-content/uploads/USA-rp-review-of-tomatis-reseach-jan-gerritsen-1.pdf

Henry, P., & Letowski, T. R. (2007). Bone conduction: Anatomy, physiology, and communication. Army Research Lab Aberdeen Proving Ground MD Human Research and Engineering Directorate.

Hurley, S. L. (2012). Singers and sound: An introduction to Tomatis-based listening training for singers. Arizona State University.

Jóźwiak, K., Bujacz, M., & Królak, A. (2018). The design of digital filter system used in stimulation with Tomatis Method. In 2018 Federated Conference on Computer Science and Information Systems (FedCSIS) (pp. 1069-1072). IEEE.

Kagen, S. (1960). On studying singing (Vol. 622). Courier Corporation.

Madaule, P. (1987). The Tomatis method for singers and musicians. In T. M. Gilmour, P. Madaule, & B. Thompson (Eds.), About the Tomatis Method (2nd ed., 1998). The Listening Centre.

Mangeot, A. (1941). Exercices d’intonation en trois cahiers. Editions Max Eschig.

Mauch, M., Cannam, C., Bittner, R., Fazekas, G., Salamon, J., Dai, J., Bello, J., & Dixon, S. (2014). PYIN: A fundamental frequency estimator using probabilistic threshold distributions. In 2014 IEEE International Conference on Acoustics, Speech and Signal Processing (ICASSP) (pp. 659-663). https://doi.org/10.1109/ICASSP.2014.6853678

Mauch, M., Cannam, C., Bittner, R., Fazekas, G., Salamon, J., Dai, J., Bello, J., & Dixon, S. (2015). Computer-aided melody note transcription using the Tony software: Accuracy and efficiency. In Proceedings of the First International Conference on Technologies for Music Notation and Representation.

Murase, K. (2011). The Tomatis Method builds a safer world for the hearing-impaired child.

Say, A. (2002). Müzik sözlüğü. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.

Stillitano, C., Rosati, N., Cisternino, S., Fioretti, A., Iaconelli, S., & Eibenstein, A. (2017). The effects of the Tomatis Method on the artistic voice. International Journal of Listening, 31(2), 113-120.

SoundSoftware.ac.uk. Tony: A tool for melody transcription. https://code.soundsoftware.ac.uk/projects/ tony

İndir

Yayınlanmış

2024-11-30

Nasıl Atıf Yapılır

Eden , A., Demir , İbrahim, Ünal Akbulut, E. C., Yüceer Nishida, E. M., & Uçar , E. (2024). Kemik İletimi Yoluyla Ses Aktarımının Solfej Pratiğinde Entonasyon Üzerindeki Etkileri. Premium E-Journal of Social Sciences (PEJOSS), 8(48), 1457–1464. https://doi.org/10.5281/zenodo.14266499