In the Development of European Music in Turkey from the Ottoman Empire to the RepublicInfluence of the French School
Abstract views: 373 / PDF downloads: 84
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.8404821Keywords:
Western Music in the Ottoman Empire, Development of European Music in the Ottoman Empire, The French School in Music from the Ottoman Empire to the RepublicAbstract
Although the first contact with European music in the Ottoman Empire began in the 16th century during the reign of Suleiman the Magnificent, the adoption and development of this music in the Ottoman Empire took place in the 19th century. Official interaction with European music; It started with Sultan Mahmud, who closed the Janissary Corps in 1826, and established the Western-style Muzika-i Hümâyûn in 1827 instead of the Mehterhane.
Westernization movements have manifested themselves in every aspect of social life. Change and transformation in Ottoman society also included the cultural and artistic fields. In this process, European music became permanent, first in the palace and its surroundings, and then in civilian life. It can be seen that there are many factors in the development of European music.
In this study, the development of European music in Turkey from the Ottoman Empire to the Republic and the influence of the French school in this development process were investigated. The development of European music in the Ottoman Empire after the Muzika-i Hümâyûn, initially commanded by Donizetti and Guatelli, was structured with the Italian School; It continued under the influence of the French School through musical figures such as Fernando de Aranda, Saffet Atabinen, Paul Dussap and Enrico Henri Furlani.
According to the information obtained, it was determined that 29 musicians received music education in France during the Ottoman and Republican periods. The majority of these people were sent to France with a government scholarship to study Western music abroad. It is seen that some musicians received music education in France by their means.
In this research, it was tried to determine the influence of the French school on the development process of European music in Turkey. In this research, which is a qualitative study; Books, articles and theses on the subject were examined and the obtained data were analyzed descriptively and shared.
At the end of the study, it is thought that the French school had an influence on the development of European music during the Ottoman and Republican periods, with musicians who were educated in France and continued their studies within the framework of the French School.
Downloads
References
Akdeniz, H. B. (2017). Batı müziğinin Osmanlı/Türk temsilcileri. Osmanlı Mirası Araştırmaları Dergisi, 4(10), 63-84.
Aksoy, B. (1985). Tanzimat’tan Cumhuriyet’e musiki ve batılılaşma. İçinde Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye ansiklopedisi (C. 5, 1212-1225). İletişim Yayınları.
Alaner, A. B. (2014). Osmanlı İmparatorluğu’nda Çok Sesli Müziğin Gelişimi. Yeni Türkiye Dergisi. (57), 566-574.
Baydar, E. K. (2010). Osmanlı’nın Avrupalı müzisyenleri (1. bs.). Kapı Yayınları.
Boran, İ.,YILDIZ, K. (2010). Kültürel tarih ışığında çok sesli Batı müziği (2. bs.). Yapı Kredi Yayınları.
Daş, M. (2016). Du Loir seyahatnamesi IV. Murad döneminde bir Fransız seyyahın maceraları (1. bs.). Yeditepe Yayınevi.
Gazetesu (t.y.). https://gazetesu.sabanciuniv.edu/sites/gazetesu.sabanciuniv.edu/files/2013/sabanci_ universitesi_20_haziran_idil_biret.pdf
Gazimihal, M. R. (2019). Türk askerî muzikaları tarihi (1. bs.). Doğu Kütüphanesi.
Göher, F. (2016). İslamiyet’ten önce Türklerde kültür ve müzik Hun Kök Türk ve Uygur Devletleri. Ötüken Neşriyat.
İlyasoğlu, E. (2009). Zaman içinde müzik (8. bs.). Remzi Kitabevi.
İnalcık, H. (2020). İmparatorluktan Cumhuriyete (6. bs.). Kronik Kitap.
İnalcık, H. (2021). Rönesans Avrupası Türkiyenin Batı medeniyetiyle özdeşleşme süreci (15. bs.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
İstanbul Üniversitesi Osmanlı Dönemi Müziği Uygulama ve Araştırma Merkezi (t.y.). Darülelhan Tarihçesi, https://osmanlimuzigi.istanbul.edu.tr/tr/content/darulelhan-tarihcesi/hakkinda.
Kalın, İ. (2020). Ben öteki ve ötesi İslam-Batı ilişkileri tarihine giriş (21. bs.). İnsan Yayınları.
Karamahmutoğlu, G. (2014). Tanzimat döneminde müzik dönem padişahları ve müzik anlayışları. Yeni Türkiye Dergisi. (57), 555-565.
Kolukırık, K. (2019). Türk müzik tarihinde Dârü’l-Elhân ve Dârü’l-Elhân mecmuası (1. bs.). Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayını.
Kosal, V. (2014). Osmanlı İmparatorluğu’nda klâsik Batı müziği. Yeni Türkiye Dergisi. (57), 575-589.
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi (t.y.). MSGSÜ 2020 - 2021 Akademik Yılı Açılış Töreni https://www.youtube.com/watch?v=d_KEdwphbHQ.
Ortaylı, İ. (2018). Tarihimiz ve biz (15. bs.). Timaş Yayınları.
Özden, E. (2015). Osmanlı Maârifi’nde mûsikî. Türk Tarih Kurumu Yayınları.
Öztürk, O. M. (2009). Türkiye’de müzik olgusunun “müzik” olarak anlaşılmasında ve eğitim alanındaki önyargıların aşılmasında bütüncül yaklaşım gerekliliği üzerine tespit ve öneriler. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu.
Solnon, J. F. (2019). Osmanlı İmparatorluğu ve Avrupa. (Çev. A. Berktay). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. (Orijinal yayın tarihi 2009).
TDV İslâm Ansiklopedisi (t.y.). Batılılaşma https://islamansiklopedisi.org.tr/batililasma#1-giris.
Tunçdemir, İ. (2008). Çoksesli müzikte harika çocuk kanununun Türk müzik kültürüne etkisi: İdil Biret-Suna Kan örneği. Milli Eğitim, (177), 8-27.
Turkish Cultural Foundation (t.y.). Saffet Atabinen http://www.turkishmusicportal.org/tr/besteciler/ detay/saffet-atabinen.
Yalçın, G. ve İde, A. (2019). Osmanlı dönemi meslekî müzik eğitiminde iki solfej kitabı: Solfej ve talim-i kırâat-ı musiki. Türkiyat Mecmuası, 29(2), 645-662.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Premium e-Journal of Social Science (PEJOSS)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.