Creativity Evaluation Of The Ads Awarded At The Crystal Apple İn The Field Of Gender Equality: A Semiotic Analysis


Abstract views: 234 / PDF downloads: 104

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11089893

Keywords:

Advertisement, Social Gender, Creativity, Cyristal Apple Award

Abstract

In today's world, where sensitivity to social issues is increasing, gender equality is an important topic. It can be said that countries' societal norms and cultural industries have a significant influence in determining and internalizing gender roles. In this context, advertisements function as elements of cultural industries. Advertisements not only have the function of reflecting society but also sometimes assume the role of shaping it through the elements they present. Despite gender inequalities always being a topic of discussion, with the addition of the "Gender Equality in Advertising" category at the 2018 Crystal Apple Awards, this issue has become more visible and important for advertisers and agencies. The aim is for the advertising industry to take responsibility in this area and fulfill its duty to create more egalitarian advertisements. Therefore, competition has become important in encouraging the fulfillment of this responsibility. In this context, three TV commercials that received awards in the gender equality category at the Crystal Apple Awards from 2020 to 2022 were analyzed using Roland Barthes' semiotic model. The analyses revealed that confident, successful, and career-oriented women were highlighted in the advertisements. These female characters were defined with the "superwoman" narrative and became the central focus of the advertisements. Celebrity endorsements were also identified as an important factor that strengthened the creative understanding of the advertisements. The presence of celebrity endorsements and entrepreneurial women supported the perception of creativity in the advertisements. In all three commercials, creative coding was done with a focus on reality perception. The creative coding of the advertisements revolved around celebrity endorsements, emphasis on real life, and the "superwoman" image. As a suggestion, future studies in this area could aim to determine the perceptual, emotional, and behavioral effects of award-winning advertisements in this category on consumers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akarsu, H. (2017, Aralık 31). Televizyon Reklamlarında Yaratıcı Strateji Kullanımlarına İlişkin Niceliksel Bir Çalışma. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(2), 125 - 145.

Atcılar, T. (2006). Reklamda Yaratıcılık ve Konumlandırma Stratejileri Coca - Cola Örneği. [Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi]. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Aydın Başaran, Z. (2019). Reklamlarda Kadınlığın ve Erkekliğin Sunumunun Karşılaştırmalı Olarak Analizi: Kişisel Bakım ve Giyim Ürünleri Kategorisi Örneğinde Toplumsal Cinsiyet Sunumuna İlişkin İçerik Analizi. [Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi], Akdeniz Ü.,Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Baydaş, A., & Yaşar, M. (2020, Mart 31). Reklam Etkinliğinin Tüketici Perspektifinden Değerlendirilmesi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(19), 179 - 206..

Becan, C. (2020). Bir Anlatım Biçimi Olarak Yaratıcı Kalıpların Tüketicilerin Reklamlara Yönelik Motivasyonu Üzerine Etkisi: İletişim Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Bir Saha Araştırması. Journal Of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6(26), 667-687. DOI : 10.31589/JOSHAS.316.

Bircan, U. (2015). Roland Barthes ve Göstergebilim. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13 (26), 17-41.

Campaign Türkiye. (2018). Kristal Elma Nostalji: Cem Topçuoğlu: https://www.campaigntr.com/kristal-elma-nostalji-cem-topcuoglu/

Çilingir Ük, Z. (2019, Mart 28). Toplumsal Cinsiyet Stereotiplerin Kadınlar Günü Reklamları Üzerinden Değerlendirilmesi. Uluslararaı İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 24(1), 1-16. https://doi.org/ 10.18092/ulikidince.519009.

Deniz Sezgin, P. (2022, Ağustos 31). Sınıf Öğretmenlerinin Toplumsal Cinsiyet Eşitliğine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. [Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi]. Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.

Gören, G. (2022, Ekim 20). Bigumigu. 34. Kristal Elma Ödülleri’nin Kazananları: https://bigumigu.com/haber/34-kristal-elma-odullerinin-kazananlari/

Gündüz Kalan, Ö. (2010, Eylül 28). Reklamda Çocuğun Toplumsal Cinsiyet Teorisi Bağlamında Konumlandırılışı : Kinder’ Reklam Filmleri Üzerine Bir İnceleme. İletişim Fakültesi Dergisi, 1(38), 75 - 89.

Ilgın, S. (2023, Ağustos 31). Yaratıcılık Nedir? https://istanbulbogazicienstitu.com/blog/yaraticilik-nedir

Marketing Türkiye. (2019, Ekim 24). Kristal Elma “Yaratıcılık Tek, Biz Hepimiz” mottosuyla 31. kez yaratıcılığı ödüllendirecek: https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/kristal-elma-yaraticilik-tek-biz-hepimiz-mottosuyla-31-kez-yaraticiligi-odullendirecek/

Meral Seden, P. (2008). Reklam, Toplumsal Cinsiyet Kalıp Yargıları ve İktidar. Civilacademy Sosyal Bilimler Dergisi, 6(3), 17 - 29.

Özdemir, M. (2010). Türkiye'deki Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet ve Sunumu. Millî Folklor Dergisi, 22(88), 101-111.

Özgür, A. (2009). Göstergebilim. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5-17.

Reklamcılar Derneği. (2021, Mart). Reklamların Eşitlik Karnesi Açıklandı: https://rd.org.tr/haber/reklamlarin-esitlik-karnesi-aciklandi

Şanay, Y. (2021, Ağustos 27). Kristal Elma Ödüllü Reklamlarda Cinsiyet Rollerinin Temsili Üzerine Bir İçerik Analizi. Vizyoner Dergisi, 12(32), 1297 - 1315. DOI: 10.21076/vizyoner.896906 .

Topal, M. (2023). Yaratıcılık ve Reklamcılık. Eğitim Yayınevi.

Topal, M., & Yılmaz, R. (2023, Eylül 14). İletişim Etkileri Açısından Reklamda Yaratıcılığın Karşılaştırılması. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(2), 1058 - 1086. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1285632.

Topsakal, T., & Şardağı, E. (2021, Haziran 30). Toplumsal Cinsiyet Açısından Reklamlarda Kadının Değişen Rolündeki İkilemler: Anneler ve Kadınlar Günü Reklamları Üzerine Bir Değerlendirme. Afyon Kocateğe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 711-729. https://doi.org/10.32709/ akusosbil.836655.

Topuz Savaş, A., & Şener, G. (2018, Eylül 29). Eski Beyin Ve Reklamda Yaratıcılık: Kristal Elma Yarışması’nda Ödül Alan Reklamların Analizi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 1222- 1247. https://doi.org/10.19145/e-gifder.397552.

Ügümü Aktaş, P. (2018, Kasım 12). Toplumsal Cinsiyete Dair Değişimlerin Reklamlara Yansıması: Kadınlara Yönelik Reklamlara Göstergebilimsel Bir Bakış. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(3), 87 - 101. https://doi.org/10.30692/sisad.457222.

Üstünbaş, B. (2023, Nisan 6). Reklamlarda Yaratıcılık ve Özgünlük Bağlamında Reklam Etiği: THY'nin Reklam Filminin Karşılaştırmalı Göstergebilimsel Analizi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 99-126.

Yılmaz, R. (2013, Kasım 19). Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet Kavramı : 1960-1990 Yılları Arası Milliyet Gazetesi Reklamlarına Yönelik Bir İçerik Analizi. Journal of Selcuk Communication, 4(4), 143 - 155.

Youtube. (2020). Samsung Electronics Türkiye - Kadına ve Çocuğa Şiddete Ortak Olmuyoruz!: https://www.youtube.com/watch?v=tYG3YlHS89g.

Youtube. (2021). Elidor x Ebrar Karakurt #DedimOlabilir: https://www.youtube.com/watch?v=-FotxGZaExU.

Youtube. (2022). Beko, Kadının İşi, Gücü!: https://www.youtube.com/watch?v=e5KYP8hSwVg.

Published

2024-03-31

How to Cite

Kaya, H., & Öztürk, R. G. (2024). Creativity Evaluation Of The Ads Awarded At The Crystal Apple İn The Field Of Gender Equality: A Semiotic Analysis. Premium E-Journal of Social Science (PEJOSS), 8(40), 462–479. https://doi.org/10.5281/zenodo.11089893