Typological Analysis in the Context of Modern Architecture: Turkish Republic Republic Central Bank Branch Buildings Constructed Through Competitions


Abstract views: 31 / PDF downloads: 24

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14580342

Keywords:

Modern architectural heritage, Typological analysis, Central Bank buildings, DOCOMOMO

Abstract

Modern architecture, which has been in the world in the 1920s and which is an innovative understanding differentiated from previous architectural products in terms of design concept, materials and construction techniques with the effect of technological and social developments, has started to be discussed and researched after the year of 1990. Modern architectural heritage, many of which preserve their original form, were built with qualified design approaches shaped depending on the function, technique and the spatial conditions that can be a reference for today's and future buildings. The central banks obtained through the architectural project competitions have also made a significant contribution to the dissemination of modern architectural products in Anatolian cities, increasing the level of architectural culture and ensuring the development of urban space through innovative designs. Designed by well-known architects or selected from competition projects, central bank buildings have been important representations of modern architecture in the cities where they were built. In this study, it is aimed to analyse the buildings typologically in order to understand the original qualities and design principles of the central bank buildings and to evaluate them within the scope of modern architectural heritage. For this purpose, the relationship of the buildings with the context, structural programme, plan features, façade features, construction technique and material features were examined and their common features were defined. It has been concluded that the buildings are in close relationship with the environmental context with the intensively used historical city centres where they are located; the entrance formations and their façade design features, are shaped based on function, plan solutions, façade and mass compositions that are coherent in accordance with the solutions required by the bank and lodging program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahunbay, Z. (2018). 20. yüzyıl mimarlığının korunması ve AKM. Mimarlık Dergisi, (399), 20-23.

Akçay, F. Ç. (2018). Yarışma yöntemi ile elde edilen mimari projelerde işlevsel niteliğin artırılmasına yönelik bir model önerisi: Belediye hizmet binaları örneği. [Doktora Tezi]. Fen Bilimleri Enstitüsü, Gazi Üniversitesi.

Avşar, Ö. B. & Fidangenç, A. Ş. (2013). Denizli Merkez Bankası binası, Türkiye mimarlığında modernizmin yerel açılımları IX, Docomomo Türkiye, (s. 135). Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Mimarlık Bölümü.

Aydın, D. (2023). Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Konya Şubesi. Filiz Sönmez-Semra Arslan Selçuk (Ed.), Anadolu’nun İmarında Yarışmalar içinde (s. 304-315). İdealkent Yayınları.

Aygün, M. (2004). Tarihsel Dönemeçte Proje Yarışmaları. Mimarlık Dergisi, (320), 28.

Gülen, M. (2020). Yıkım kararının gölgesinde kentsel hafıza: Van Merkez Bankası ve lojmanları. Mimarlık Dergisi, (413), 69-73.

Hasol, D. (2020). 20. yüzyıl Türkiye mimarlığı. (3. Baskı). Yem Yayın.

Kayın, E. (2016). Modern mimarlık mirası bağlamında İzmir kenti ve İzmir Ticaret Odası yapı kompleksi. Ege Mimarlık, (93), 28-33.

Keskin, M. (2020). Merkez Bankası ve Hazine. (2. Baskı). Astana Yayınları.

Kök, S. (2016). 20. Yüzyıl modern mimarlık mirasının değerlendirilmesi: İMÇ örneği. [Yüksek Lisans Tezi]. Fen Bilimleri Enstitüsü İstanbul Teknik Üniversitesi.

Meltem, A. İ. (2010). 1930-2010 yılları arasında bir proje elde etme yöntemi olarak Türkiye’deki mimari tasarım yarışmalarının irdelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi]. Fen Bilimleri Enstitüsü Yıldız Teknik Üniversitesi.

Omay Polat, E. & Can, C. (2008). Modern mimarlık mirası kavramı: tanım ve kapsam. Megaron, 3(2), 177-186.

Omay Polat, E. E. (2010). Türkiye’nin modern mimarlık mirasının korunması kuram ve uygulama yöntem bağlamında değerlendirilmesi. [Doktora Tezi]. Fen Bilimleri Enstitüsü Yıldız Teknik Üniversitesi.

Omay Polat, E. E. (2018). Güncelleme: Türkiye’nin modern mimarlık mirası. Mimar-ist, (62), 44-47.

Şen, E.D. & Sarı, M.R. & Sağsöz, A. & Al, S. (2014). 1960-80 Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarlığı, Turkish Studies, 9 (10), 541-556. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7590.

Sey, Y. (1998). Cumhuriyet döneminde Türkiye’de mimarlık ve yapı üretimi, 75 Yılda Değişen Kent ve Mimarlık içinde, (s. 25-39). Tarih Vakfı Yayınları.

Sönmez, F. (2021). Anadolu’da bir mimari proje yarışması: Vedat Dalokay ve Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Kayseri şubesi, 1964-1968. Online Journal of Art and Design, 9(2), 38-55.

Van Oers, R. (2003). Introduction to the programme on modern heritage. R. Van Oers-S. Haraguchi (Eds), In Identification and Documentation of Modern Heritage (7-15). UNESCO World Heritage Centre.

Yücel, Ç. (2008). Bursa Cemal Nadir Caddesinde T.C. Merkez Bankası, Türkiye Mimarlığında Modernizmin Yerel Açılımları IV, Docomomo Türkiye, (s. 84-85). Uludağ Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü.

URL 1: Arkitera. (2020). Bursa Eski Merkez Bankası Hakkında. https://www.arkitera.com/gorus/bursa-eski-merkez-bankasi-hakkinda/

URL 2: Arkitera. (2020). Bursa Eski Merkez Bankası’nın Yıkılmasına Dair. https://www.arkitera.com/haber/bursa-merkez-bankasinin-yikilmasina-dair/

URL 3: Arkiv (t.y.) Denizli Merkez Bankası. https://www.arkiv.com.tr/proje/denizli-merkez-bankasi/7557

URL 4: Arkiv (t.y.) Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası Konya Şubesi. https://www.arkiv.com.tr/proje/turkiye-cumhuriyeti-merkez-bankasi-konya-subesi/8148

Google Earth Uydu Görüntüsü Haziran 2024

Published

2024-12-31

How to Cite

Çalışkan, A. E., & Aydın, D. (2024). Typological Analysis in the Context of Modern Architecture: Turkish Republic Republic Central Bank Branch Buildings Constructed Through Competitions. Premium E-Journal of Social Science (PEJOSS), 8(49), 1656–1667. https://doi.org/10.5281/zenodo.14580342