1950 Sonrası Dönemde Sovyetler Birliği’ndeki Siyasal Gelişmelerin Rus Besteci Sofia Gubaidulina’nın Eserleri Ve Müzikal Stili Üzerindeki Etkileri


Özet Görüntüleme: 92 / PDF İndirme: 29

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10258182

Anahtar Kelimeler:

Sovyetler Birliği, Sofia Gubaiduina, Keman Eserleri, Polistilizm, Fibonacci Serisi

Özet

Sofia Gubaidulina (1931-), yüzden fazla eseriyle uluslararası alanda kendini kanıtlamış, 20. yüzyıl sonlarından 21. yüzyıla kadar uzanan dönemde polistilizm akımını temsil eden öncü kadın bestecilerden biri olmuştur. Hayatı, bestecilik stili, müziğe olan yaklaşımı ve kariyerindeki farklı dönemler müzik dünyasında iz bırakarak yeni nesil bestecilere ilham kaynağı olmuştur.

  1. yüzyılın başında büyük imparatorlukların dağılması sonucu ortaya çıkan ulus devletler, kendilerine ait bir milli kimlik oluşturmak adına ellerinde bulunan mevcut kültürün elemanlarını tanıma yollarına gitmişlerdir. Bu arayışların en çok kendisini gösterdiği alanlardan resim, heykel dışında birisinin de müzik olduğu söylenebilmektedir. Avrupa’da Fransız ihtilalinden sonra belirgin bir hatla kendisini gösteren bu durum, Doğu Avrupa ve Yakın Doğu ülkelerinde kendisine 1920’li yılların başında belirgin bir kimlik edinmiştir. Rusya’da Rus beşlilerinde karşımıza çıkan bu tarihsel olgu, ilerleyen zamanda özellikle modern ve çağdaş klasik müzik alanında yapılan çalışmalarla günümüze kadar devam ederek zenginleşmiştir. Bu bağlamda, 1950 sonrası dönemin Rus bestecilerinden Sofia Gubaidulina da öne çıkan isimlerden biri olmuştur. Besteci, bu tarihsel dönemin etkisi altında yetişmiş ve kariyeri boyunca Rus müziği sahnesinde öne çıkarak bu mirası taşımıştır. Gubaidulina, klasik müziği geleneksel sınırlarının ötesine taşıyan yenilikçi ve deneysel yaklaşımlarıyla tanınır. Özellikle keman repertuvarına kattığı eserler, bu enstrümanların teknik ve duygusal zenginliklerini keşfetmeye olanak sağlamıştır. Rusya'nın zengin müzik geleneğini içselleştirerek, keman ve diğer enstrümanlar aracılığıyla bu kültürel mirası çağdaş bir perspektifle yorumlamıştır. Aynı zamanda diğer enstrümanlarla etkileşim içinde çalışarak müziği farklı boyutlara taşımış ve çağdaş klasik müziğin önemli figürlerinden biri haline gelmiştir. Gubaidulina'nın müziği, hem geleneksel Rus müziği mirasını sürdürmüş hem de çağdaş müziğin sınırlarını genişletmiştir.

Bu çalışmada Sofia Gubaidulina’nın hayatı, çağdaş keman repertuarına kazandırdığı eserler, müzikal dili ve stili kaynak tarama yöntemiyle incelenerek hem Rus keman okuluna hem de dünya genelinde klasik müziğe olan katkıları ortaya konmuştur. Eserlerinin müzik eğitimi veren kurumların müfredatlarında bulunmaması ve icra edilmemesinden dolayı, bu çalışmanın müzik eğitimine ve keman repertuarına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

Biber, J. (2016). Ten Etudes for Solo Cello by Sofıa Gubaidulina. [Yayınlanmış Doktora Tezi] City University of New York.

Gubaidulina, S. (1941). Dancer on a Tightrope for Violin and Piano. Edition Sikorski.

Jaunslaviete, B. (2018). The Theory of Polystylısm as A Tool For Analysıs of Contemporary Musıc In The Postsovıet Cultural Space: Some Termınologıcal Aspects. Hırvat Dili ve Dilbilim Enstitüsü Dergisi, 44(2), 455-465. https://hrcak.srce.hr/clanak/318266

Kara, Z. E. (2019). Aesthetıcal And Technıcal Analysıs Of Selected Flute Works By Sofıa Gubaidulina, [Ph.D. Thesis], Istanbul Technical University Institute Of Social Sciences, Department of Music Music Programme, İstanbul.

Kocaman, D. A. (2017). Scnittke’nin 1. Çello Sonatının Ses Alanlarının İncelenmesi, [Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi]. Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat ve Tasarım Anasanat Dalı, İzmir.

Kurtz, M. (2007). Sofia Gubaidulina: A Biography. Malcolm Hamrick Brown (Ed.), Translated by Christoph K. Lohman. Bloomington: Indiana University Press.

Mehdiyeva Azizzade, T. (2013). Rus Non-Konformizmi / Russian Non-Comformism. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, (31), 93-118.

Order in Chaos (t.y.). https://orderinchoas.wordpress.com/2013/05/18/music-the-fibonacci-sequence-and-phi/

Özmen, O. (2017). 12 Ton Tekniği Ve Determinist Kaos Kavramı İle Benzeşen Yönleri. Sahne ve Müzik Eğitim- Araştırma e-Dergisi, 0 (4), 38-49. ISSN: 2149-7079.

Regovich, K. (2016). To Be Totally Free: Galina Ustvolskaya, Sofia Gubaidulina, and the Pursuit of Spiritual Freedom in the Soviet Union. [Honors Thesis Collection], 366.

Tsenova, V. (2001). Number and Proportion in the Music of Sofia Gubaidulina. Mitteilungen der Paul Sacher Stiftung, (14).

Tsenova, V. (2002). Magic numbers in the music of Sofıa Gubaidulina. Muzikologija, (2) 253-261. DOI: 10.2298/MUZ0202253T.

Yatkın, S. (2018). Günümüz Bestecilerinden Sofia Gubaidulina Ve Ülkemizde Viyolonsel Müfredatına Girebilecek ‘Solo Viyolonsel İçin On Prelüd’ Eserinin Teknik Açıdan İncelenmesi, [Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi]. Mersin Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Müzik Anasanat Dalı.

İndir

Yayınlanmış

2023-11-30

Nasıl Atıf Yapılır

Yıldız, Z., & Ayata, Z. E. (2023). 1950 Sonrası Dönemde Sovyetler Birliği’ndeki Siyasal Gelişmelerin Rus Besteci Sofia Gubaidulina’nın Eserleri Ve Müzikal Stili Üzerindeki Etkileri. Premium E-Journal of Social Sciences (PEJOSS), 7(36), 1653–1663. https://doi.org/10.5281/zenodo.10258182