Byung-Chul Han ve Acının Politikliği


Özet Görüntüleme: 27 / PDF İndirme: 19

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12618547

Anahtar Kelimeler:

Byung-Chul Han, Acı, Palyatif, Güzellik, Toplum, Enformasyon

Özet

Çağımızın toplumsal karakteristiklerinden biri algofobi’dir. Acıdan korkma ya da acıdan kaçma, evrensel bir durum olarak karşımıza çıkmaktadır. Acı verici tüm hususlar, hayattan sökülüp atılmaktadır. Kişisel ilişkilerden toplumsal ilişkilere, sanattan siyasete, insanın içinde olduğu her alana yansıyan bir acıdan kaçış, çağın hâkim unsuru olarak karşımıza çıkmaktadır. Güney Kore asıllı Alman düşünür Byung-Chul Han, Palyatif Toplum adlı eserinde, acının hayattan silinmesinin yol açtığı problemleri ifşa etmektedir. Buna göre palyatif toplum, neoliberal teknolojik düzenin kaçınılmaz sonucudur. Politik arenada, liberal konsensüs adına çatışmadan kaçma, demokrasinin kaybı olarak karşımıza çıkmaktadır. Pandemi döneminde, çıplak hayatta kalma adına uygulanan neoliberal virüs siyaseti, hayatın anlamını da ortadan kaldırmaktadır. Eve kapanma ve toplumsal tüm ilişkilerden kaçınma, pandemi döneminin başat politik buyruklarından biridir. Toplumsallığın kaybı, bir bakıma hayatın da kaybıdır. Teknolojik boyutta ise sosyal medya aracılığıyla “beğen” ve “paylaş”a sıkıştırılan hayat, olumluluğun diktatörlüğüne evrilmektedir. Diktatörlük, tarih boyunca kendini hep baskıyla, kapatılmayla ve olumsuzlukla açığa çıkarmıştır. Çağımızda ise durum farklı, hatta tamamen zıt mahiyettedir. Diktatörlük kendini özgürlükle, olumlulukla, beğeniyle göstermektedir. Byung-Chul Han, bu yeni durumu, palyatif toplumdaki olumluluğun diktatörlüğü olarak tarif etmektedir. Byung-Chul Han, acının ve olumsuzluğun hayattan silinmesinin, insanı tek boyuta indirgediğini söylemektedir. Acıdan, ölümden, olumsuzdan ve pürüzden kaçınan insan, sağlığı mutlaklaştırmadır. Haz, mutluluk ve sağlığın egemen olduğu dünya; Nietzsche’nin ifadesiyle “son insan”ın hüküm sürdüğü bir dünyadır. Han’a göre, hayatı anlamlı kılan, içinde barındırdığı antagonizmadır. Karşıt unsurların birlikteliği, insan yaşamının temel gerekliliğidir. Bu makalede, Byung-Chul Han’ın acının politikliğine dair çözümlemeleri irdelenmiştir. Han’ın Palyatif Toplum adlı eserindeki görüşleri, makalenin omurgasını oluşturmuştur. Ayrıca, düşünürün “şeffaflık”, “olumluluk”, “güzellik”, “enformasyon” gibi kavramları birbirleriyle ilişkileri bağlamında açığa kavuşturulmuştur.

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Referanslar

Benjamin, W. (1978). Reflections: Essays, Aphorisms, Autobiographical Writings. Edmund Jephcott (Trans.). Harcourt Brace Jovanovich Publishers.

Breton, D. L. (2015). Acının Antropolojisi. İsmail Yerguz (Çev.). Sel Yayıncılık.

Chul Han, B. (2015). Yorgunluk Toplumu. Samet Yalçın (Çev.). Açılım Kitap.

Chul Han, B. (2017). Şeffaflık Toplumu. Haluk Barışcan (Çev.). Metis Yayıncılık.

Chul Han, B. (2018). Güzeli Kurtarmak. Kadir Filiz (Çev.). İnsan Yayınları.

Chul Han, B. (2019). Psikopolitika Neoliberalizm ve Yeni İktidar Teknikleri. Haluk Barışcan (Çev.). Metis Yayıncılık.

Chul Han, B. (2022a). Palyatif Toplum Günümüzde Acı. Haluk Barışcan (Çev.). Metis Yayıncılık.

Chul Han, B. (2022b). Enfokrasi, Dijitalleşme ve Demokrasinin Krizi. Mustafa Özdemir (Çev.). Ketebe Yayıncılık.

Gönüler, Y. (2016, 22 Nisan). Hız Bir Uyuşturucudur ahali, Ruhun İçin Yavaşla! https://www.dunyabizim.com/hiz-bir-uyusturucudur-ahali-ruhun-icin-yavasla-makale,1250.html

Kandemir, F. (2020). Rabbim Bana yardım Et!. İlahiyat Yayınları.

Heidegger, M. (2001). Nietzsche’nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimler Çağı. Levent Özşar (Çev.). Asa Yayınları.

Heidegger, M. (2006). Varlık ve Zaman. Kaan H. Ökten (Çev.). Agora Kitaplığı.

Marcuse, H. (1986). Tek-Boyutlu İnsan. Aziz Yardımlı (Çev.). İdea Yayınları.

Mouffe, C. (2015). Dünyayı Politik Düşünmek, Agonistik Siyaset. Murat Bozluolcay (Çev.). İletişim Yayınları.

Nietzsche, F. (2003). Şen Bilim. Levent Özşar (Çev.). Asa Kitabevi.

Nietzsche, F. (2005). Putların Batışı Ya Da Çekiçle Felsefe Nasıl Yapılır. Mustafa Tüzel (Çev.). İthaki Yayınları.

Peters, F. (2004). Antik Yunan Felsefesi Terimleri Sözlüğü. Hakkı Hünler (Çev.). Paradigma Yayınları.

Rey, R. (1998). The History of Pain. Louise Elliott Wallece and J.A. Cadden and S. W. Cadden (Trans.). Harvard University Press.

İndir

Yayınlanmış

2024-11-30

Nasıl Atıf Yapılır

Doğan, H. (2024). Byung-Chul Han ve Acının Politikliği. Premium E-Journal of Social Sciences (PEJOSS), 8(48), 1426–1434. https://doi.org/10.5281/zenodo.12618547