Franz Schubert'in Wanderer Fantasy D. 760 Adlı Eserinin Müzikal Yapısı ve İcra Teknikleri Üzerine Bir Değerlendirme
Özet Görüntüleme: 9 / PDF İndirme: 2
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14676187Anahtar Kelimeler:
Franz Schubert, Wanderer Fantasy D. 760, Romantik Dönem, icra teknikleri, müzikal analizÖzet
Bu araştırma, Franz Schubert’in Wanderer Fantasy D. 760 adlı piyano eserinin müzikal yapısını ve icra tekniklerini çok yönlü bir bakış açısıyla ele almayı amaçlamaktadır. Romantik Dönem’in önemli örneklerinden biri olarak değerlendirilen Wanderer Fantasy, bestecinin 1816 tarihli Der Wanderer adlı lied’indeki tematik unsurları fantezi formuyla birleştirmesiyle dikkat çekmektedir. Eserin dört bölümlü yapısı (Allegro con fuoco ma non troppo, Adagio, Presto ve Allegro), klasik kalıplara kıyasla daha serbest bir akış sergilemekte olup, aralıksız geçişler ve döngüsel form anlayışı sayesinde bütüncül bir anlatım sunmaktadır. Araştırmanın amacı, Schubert’in söz konusu eserinde görülen döngüsel temaların, zengin armonik ilişkilerin ve yoğun kontrpuantal dokunun teknik ve yorumlama zorluklarını ortaya koymaktır. Bu çerçevede yöntem, betimsel araştırma ve içerik analizi tekniklerini kapsamaktadır. Bulgular, her bölümün kendine özgü tematik ve armonik yapıları ile piyanistin karşılaşabileceği teknik güçlükleri öne çıkarmaktadır. Başta akor tekrarları ve hız gerektiren pasajlar olmak üzere, disonans çözülmeleri, pedal kullanımındaki hassas ayarlar ve fugato dokusu, eserin ileri düzey icra becerileri talep ettiğini göstermektedir. Yüksek tempoya sahip bölümlerde dinamik kontrollere, pedallamaya ve el koordinasyonuna yoğun dikkat gerekirken, yavaş tempolu bölümlerde ise yoğun duygu aktarımını engellemeyen ancak berraklığı koruyan bir yaklaşım öne çıkmaktadır. Sonuçlar, Wanderer Fantasy D. 760’ın Romantik dönemin zenginliğini en üst düzeyde yansıttığını, çok katmanlı tematik yapısıyla derin bir sanatsal deneyim sunduğunu ve piyanistler için kapsamlı bir teknik-müzikal meydan okuma oluşturduğunu göstermektedir.
İndirmeler
Referanslar
Adorno, T. (2005). Schubert (1928). 19th-Century Music, 29(1), 3–14.
Ağdaş, İ. B. (2014). Franz Schubert liedleri ve sanatsal özellikleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adıyaman Üniversitesi.
Black, L. (2005). Franz Schubert: Music and belief. Oxford University Press.
Bodley, L., & Horton, J. (2016). Schubert’s late music – history, theory, style. Cambridge: Cambridge University Press.
Brown, M. J. (1951). Schubert's' Wanderer'Fantasy. The Musical Times, 540-542.
Chang, L. F. (2011). The orchestral elements in Franz Schubert’s Wanderer Fantasy-with implications for piano performance (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Texas.
Çepni, S. (2021). Proje, tez ve araştırma makalelerinin kavramsal ve kuramsal çerçevesi nasıl yapılandırılmalı? Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 4(3), 203-216.
Daverio, J. (1997). Robert Schumann: Herald of a 'new poetic age'. Oxford: Oxford University Press.
Doğangun, D. (2021). Tarihsel bağlamda Franz Schubert ve Arpeggione ilişkisi. Journal of International Social Research, 14(78), 434–445.
Einstein, A. (1951). Schubert: A musical portrait. Oxford University Press.
Fisk, C. (1989). Questions about the persona of Schubert’s “Wanderer Fantasy.” College Music Symposium, 29, 19–30.
Gibbs, C. H., & Solvik, M. (Eds.). (2014). Franz Schubert and his world. Princeton University Press.
Graubart, M. (2010). Schubert’s silence. The Musical Times, 151(1916), 5-7.
Gray, W. (1971). The classical nature of Schubert’s Lieder. The Musical Quarterly, 57(1), 62–72.
Horton, J. (2017). Schubert. Routledge.
Hur, C. (1997). Schubert's 'Wanderer' Fantasie: A creative springboard to Liszt's sonata in B minor (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Rochester.
Ishihama, K. (2017). Triangles of soul-Schubert the ‘Wanderer’ and his music explained by Neo-Riemannian graphs (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Oregon.
Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Lang, P. H. (1997). Music in Western civilization. New York: W. W. Norton & Company.
Newbould, B. (1999). Schubert, the music and the man. Berkeley: University of California Press.
Önal, S. (2010). Romantik dönemdeki Franz Schubert’in lied formuna katkıları (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi.
Plantinga, L. (1984). Romantic music: A history of musical style in nineteenth-century Europe. New York: W. W. Norton & Company.
Reed, J. (1972). Schubert: The final years. London: Faber & Faber.
Rosen, C. (1998). The romantic generation. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Rowland, D. (Ed.). (1998). The Cambridge companion to the piano. Cambridge: Cambridge University Press.
Schubert, F. (1984). Fantasie in C major, D.760 (Op.15) (C. Landon, Ed.) [Urtext edition]. Kassel: Bärenreiter.
Solomon, M. (1989). Franz Schubert and the peacocks of Benvenuto Cellini. 19th-Century Music, 12(3), 193–206.
Turnagöl, A. N. (2015). Franz Schubert’in şan eğitiminin başlangıcında kullanılan Lied’leri üzerine bir inceleme (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi). Hacettepe Üniversitesi.
Ünal, M. G. (2023). Franz Schubert Op.15 Wanderer Fantasy eserinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi.
Yalınkılıç, E., & Keser Varol, S. (2023). Franz Schubert’in Do-minör Impromptu’su (D.899 No.1) üzerinden Klasik-Romantik ikilemi. Müzik Tarihi Araştırmaları Dergisi, 9(16), 55–80.
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 Premium e-Journal of Social Sciences (PEJOSS)
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.