Endülüslü Aʿlem eş-Şentemerî ve İlmî Hayatı
![](/public/ojsicons/gor.png)
![](/public/ojsicons/pdf.png)
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14788182Anahtar Kelimeler:
Aʿlem eş-Şentemerî, Gramer, Endülüs, İlmî HayatıÖzet
Aʿlem eş-Şentemerî, Endülüs’te yaşamış nahiv âlimlerinden birisidir. Aʿlem eş-Şentemerî’nin yetiştiği dönem Endülüs Emevi toprakları üzerinde küçük devletler olarak kurulan Mülûku’t-Tavâif dönemine denk gelmektedir. Mülûku’t-Tavâif siyasi karışıklıkların fazla olduğu bir dönem olarak kaydedilmektedir. Siyasî olaylarda karışıklık olmasının aksine kültür ve edebiyat alanlarında önemli eserlerin yazıldığı, bu eserleri ortaya koyan âlim ve ediplerin yetiştiği bir dönem olarak bilinmiştir. Aʿlem eş-Şentemerî de bu dönemde yetişmiş âlimlerden biri olarak tanınmıştır. Bu dönemde yetişmesinin yanı sıra devlet ricaline yakın olması, Abbâdî sarayında hükümdarın çocuklarına nahiv ve edebiyat dersleri vermesinden dolayı bu dönemde ön plana çıkmış âlimlerden biri olarak kabul edilmiştir. İlim halkasına pek çok kimse katılmış, nahiv ve edebiyat sahasında önemli eserler ortaya koymuştur.
İndirmeler
Referanslar
Abdurrahman b. el-Hasan. (2013). Târîhu’l-Hareketi’l-Edebiyye fi’l-Endülüs el-Aʿlem eş-Şentemerî fî Zılli Devleti Benî Abbâd Mulûki İşbîliye Nemûzecen. Devriyyetu'l-Elektruniyyetu't-Tarihiyye. (20).76-83.
A‘lem eş-Şentemerî,E.H.Y. (1992). (Ed. Ali Mufaddal Hammudan) Şerhu Hamaseti Ebî Temmam. Daru’l-Fikri’l-Asır-Daru’l-Fikr.
A‘lem eş-Şentemerî,E.H.Y.(2006). el-Muhteri Fî İzâati’s-Serâiru’n-nahv.(1.Basım). Daru Kunuzi’l-İşbiliyye.
A‘lem eş-Şentemerî,E.H.Y.(1999). Kitabu’n-Nüket fi Tefsiri Kitabi Sîbeveyh. (1-3) Matba Fedale.
Bakırcı, S. & Demirayak, K. (2019). Arap Dili Gramer Tarihi. (1.Basım). Fenomen Yayınları.
Bişrî, S. (1992). el-Hayatu’l-İlmiyye fî Asri Müluku’t-Tavâif. Merkezu Melik Faysal.
Celîl, N. (2016). el-Cuhudu’n-Nahviyyetu Inde Aʿlem eş-Şentemerî Enmûzecen. [Yüksek Lisans Tezi, Vezaratu’t-Taʿlim el-Alî ve’l-Bahsu’l-İlmî, Tilimsan Ebu Bekir Belkâid Üniversitesi].
Dayf, Ş. (1968). el-Medarisu’n-Nahviyye. Daru’l-Mearif.
el-Hamevî,Y.(1993). Mucemu’l-Udeba. (1.Basım). Daru’l-Arabi’l-İslami.
Emin, A. (2020). Zuhru’l-İslam. (3.Basım).Daru’l-Kutubu’l-Arabiyye.ts.
İbn Beşkuval, E.K. (2010). es-Sıla Fî Tarihi Eimmeti Endülüs ve Ulemaihim ve Muhaddisihim ve Udebaihim.(1.Basım).Daru Garbi’l-İslami.
İbn Hallikan. (1976).(Ed.). Vefayâtu’l-Ayan ve Enbâu Ebnâu’z-Zaman. (1-11). Daru Sadır.
Raşed, A.A. (2014) el-Mebâhisu’l-Lügaviyye ve’n-Nahviyye fî Kitabi el-Muhteriʿ ve Şerhi Divani Ebi Temmâm. [Yüksek Lisans Tezi, Vezaratu’t-Taʿlim el-Alî ve’l-Bahsu’l-İlmî.Deyâlî Üniversitesi].
Sezer, İ.H. (2023,16 Temmuz) “A‘lem eş-Şentemerî”.TDV İslâm Ansiklopedisi. https://islamansiklopedisi.org.tr/alem-es-sentemeri.
Şeyban, L. (2020). Endülüs Alimleri. (2.Basım). Ketebe Yayınları.
Suyutî, E.F.C. (1979). Buğyetü’l-Vüât. (1-4). Daru’l-Fikir.
Zehebî, E.A.Ş.M. (2004). Siyeru A’lâmi’n-Nübelâ.Beytu Efkari’d-Devliyye.
Ziriklî, H. (2002). (nşr. Züheyr Fethullah). Ḳāmûsü terâcim. (1-8). Dârü’l-İlm li’l-Melâyin.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2025 Premium e-Journal of Social Sciences (PEJOSS)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.