Siyasi Duvar Resimlerinde Tarihsel Süreç ve Günümüz Uygulamaları


Özet Görüntüleme: 23 / PDF İndirme: 25

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.13625724

Anahtar Kelimeler:

Siyasi Duvar Resimleri, Tarihsel Süreç, Günümüz Uygulamaları, Sokak Sanatı, Dijital Medya

Özet

Siyasi duvar resimleri, tarihsel süreç boyunca toplumsal ve siyasi mesajların iletilmesinde önemli bir sanat formu olarak ortaya çıkmıştır. Antik Roma döneminde başlayan bu gelenek, Orta Çağ'da dini ve toplumsal mesajlar taşıyan eserlerle devam etmiştir (Erdoğan, 2023). 19. yüzyıldan itibaren, devrimci hareketlerin etkisiyle siyasi duvar resimleri, sosyal ve politik ideolojilerin yayılmasında etkili bir araç haline gelmiştir. Diego Rivera'nın Meksika Devrimi sırasında yaptığı duvar resimleri, sosyalist ideolojilerin görsel temsili olarak önemli bir örnek teşkil etmektedir. Ayrıca, Avrupa'daki sosyalist ve işçi hareketleri de duvar resimlerinin sosyal adalet ve eşitlik taleplerini ifade etmede nasıl bir rol oynadığını göstermektedir (Karaca, 2022).

20.Yüzyılın ortalarından itibaren, siyasi duvar resimleri küresel çapta yayılmaya başlamış ve farklı toplumsal hareketler tarafından benimsenmiştir. 1960'larda, öğrenci ve işçi hareketlerinin etkisiyle şehir duvarlarında politik ve sosyal mesajlar içeren eserler artış göstermiştir. Berlin Duvarı üzerindeki graffiti ve duvar resimleri, Soğuk Savaş'ın simgesi olarak hem bir protesto hem de kültürel ifade aracı olarak kullanılmıştır. Latin Amerika'da, özellikle Şili ve Arjantin'de, askeri diktatörlükler sırasında muhalefet ve direnişin sembolleri haline gelmiştir. Günümüzde ise, dijital medya ve sosyal medya platformlarının etkisiyle siyasi duvar resimleri daha geniş bir kitleye ulaşmakta ve toplumsal farkındalığı artırmaktadır. Bu makale, siyasi duvar resimlerinin tarihsel evrimini ve günümüzdeki uygulamalarını inceleyerek, bu sanat formunun toplumsal değişimlerdeki rolünü vurgulamaktadır (Uzunoğlu, 2022).

İndirmeler

İndirme verileri henüz mevcut değil.

Yazar Biyografileri

Yılmaz Aslan, İstanbul Arel Üniversitesi

Yılmaz Aslan

Resim sanatı ile küçük yaşlardan beri ilgileniyor. Pedagojik eğitimli… Farklı kurumlarda yıllarca görsel sanatlar öğretmenliği yaptı ve halen öğretmenliğe devam ediyor. Duvar ressamlığına ilk olarak kendi okul duvarlarını resmederek başladı. Alanında eğitimli olmanın yansımalarını duvarlardaki renklerde, çizimlerde, figür ve konularında önemli etkisini gösterdi. Resimlerin ve renklerin insanlar üzerindeki etkilerini dikkate alarak okul, ev, kafe, restoran, mağaza, belediyelerin park ve bahçe duvarlarına resimler yaptı. Birçok karma sergilere katıldı. Resim yarışmalarında dereceler kazandı. Duvar resimleri üzerine uzun zamandır çalışmaktadır. Evli ve 2 çocuk babasıdır.

Mehmet Taragay Ayçe, İstanbul Arel Üniversitesi

ÖZGEÇMİŞ
MEHMET TARAGAY AYÇE
Doğum Tarihi : 07.03.1969 / İSTANBUL
Askerlik Hizmeti : Tamamladı
EĞİTİM
T.C. İstanbul Arel Üniversitesi Grafik Ana Sanat Dalı Sanatta Yeterlik (2014 – 2016)
Beykent Üniv. S.B.E. İletişim ve Tasarım Ana Sanat Dalı (MA) (2010-2011)
Marmara Ünv. Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü (1987-1992)
Şişli Terakki Lisesi ( 1980-1986 )
İŞ TECRÜBESİ
İSTANBUL AREL ÜNİVERSİTESİ Öğretim Görevlisi (2007- Devam Ediyor )
İSTANBUL ANADOLUBİL MESLEK YÜKSEKOKULU Ajans Başkanı (2004 -
2006)
İSMEK Sanat Yönetmeni (2001 - 2004)
İSTANBUL AMBALAJ Sanat Yönetmeni (1999 - 2001)
FORM AJANS Sanat Yönetmeni (1996 - 1999)
TGRT Muhabir (1993 - 1994)
SOSYAL
T.C. Aikido Federasyonu 2. Kademe Antrenör
T. C. Türkiye Karate Federasyonu Üyesi
T.C. Taekwondo Federasyonu Üyesi
EURASIA Aikido Federasyonu Üyesi
T.C. Türkiye Sualtı Sporları Federasyonu Üyesi
T.C. İstanbul Kendo Derneği Üyesi
ÖDÜLLER
İSMEK Eğitim Semineri Plaket 2013
AREL ÜNİV. Prof Dr. Aysel AZİZ tarafından verilen plaket
BİLGİSAYAR BİLGİSİ
358
Microsoft Office (Word-Power point – Excel – internet ) : İYİ
Adobe Photoshop : İYİ
Macromedia Freehand MX : İYİ
Adobe Illustrator : İYİ
Adobe Indesign: İYİ
Adobe Premier: İYİ
Adobe Encore: İYİ
Quark: ORTA
SERGİLERİ
T. C. İstanbul Arel Üniversitesi GSF Öğretim Üyeleri Sergisi 2014
T.T. Yıldız Teknik Üniversitesi Yıl Sonu Sergisi
İsmek: karma 2003
Okul Sergisi Karma 1992
SEMPOZYUM
UMYOS Sempozyum 2015
“Ön lisans Grafik Tasarım Programı
Mezun İzleme Araştırması ve Mezun
Görüşlerinin Belirlenmesi

Referanslar

Acar, O. (2023). Siyasal Propaganda Bağlamında Sosyal Medya Ve Kamuoyu. Uluslararası Politik Araştırmalar Dergisi, 9(3), 1-14. https://doi.org/10.25272/icps.1327220.

Ataay, F. (2008). Küresel toplumsal hareketler. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (16), 127-149.

Ayçe, M. T. (2016). Türkiye’de politikaların algılanmasında grafik tasarımın yeri: 7 Haziran - 1 Kasım 2015 seçimleri. [Sanatta yeterlilik tezi, İstanbul Arel Üniversitesi]. Sb Enstitüsü. (306552).

Aytaç, Ö. (2013). Kent mekânları ve kimlik/farklılık sorunu. İdealKent Dergisi, 9, 141.

Azılıoğlu, K. (2021). Toplumsal ve kültürel değişimlerin sanat eğitimine yansımaları. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(2), 445.

Bektaş, A. (2002). Siyasal propaganda tarihsel evrimi ve demokratik toplumdaki uygulamaları. Bağlam Yayıncılık.

Bilici, B. Eskici, B. & Caner, E. (2021). Duvar resimlerinin incelenmesinde yeni yaklaşımlar: Multispektral görüntüleme yöntemleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(3), 667-684.

Çaylı, M. (2019). Orta Çağ’da Doğu Ve Batı’daki Din Ve Devlet İlişkilerinin Karşılaştırılmasına Bir Örnek: Charlemagne Ve Sultan Tuğrul Dönemleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(1), 51-63.

Çetin, B. N. (2014). Propaganda Olgusu Ve Propagandanın Amerikanlaşması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 243-244.

Çığır Dikyol, D. (2021). Antik Roma’da Bir Statü Göstergesi Olarak Eğitim. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(3), 1025-1051. https://doi.org/10.16953/deusosbil.857266.

Çiçek, T. (2021). Sanat ve siyaset (Geçmişten günümüze incelenmesi ve Türkiye’de bu iki kavramın gelişimi). Asya Studies, 5(17), 225-229. https://doi.org/10.31455/asya.941913.

Demiroğlu, E. (2014). Yeni toplumsal hareketler: Bir literatür taraması. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, 2(1).

Dirsehan, T. (2015). Coca Cola’nın uluslararası pazarlama stratejilerine yönelik bir yazın taraması. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 32.

Doğan, İ. (2021). Sovyetler Birliği’nde din karşıtı propaganda: 1917-1960 dönemi üzerine bir değerlendirme. Selçuk İletişim, 14(1), 408-431. https://doi.org/10.18094/josc.776046.

Erdoğan, G. (2023). Güzel sanatlarda yenilikçi çalışmalar. Duvar Yayınları.

Ergen, İ. (2022). Sokak sanatının kurumsallaşması ve bağlamından koparılan yapıtın değişen doğası. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 12(3), 734-749.

Gündüz, Ş. (2002). Misyonerlik ve Hıristiyan misyonerler. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, II(1), 16.

Kalfa, Z. (2016). 20. yüzyıl resim sanatı ve New York. Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(1), 16-33. https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.291224.

Karaca, A. (2022). Devrim, sanat devlet ilişkisi; Meksika duvar resimleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 8(15), 1-14.

Lughi, G. (2014). Digital media and contemporary art. Open Edition Journals, 43-52. https://doi.org/10.4000/mimesis.686.

Sağıroğlu, A. (2016). Latin Amerika’da asker-siyaset ilişkisi: Arjantin ve Şili’deki askeri darbelerin etkileri ve tarafları. Ekonomi Politika Ve Finans Araştırmaları Dergisi, 1(1-2), 40-53. https://doi.org/10.30784/epfad.323600.

Stoneman, R. (2022). Royal propaganda in medieval art. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781316711798.008.

Şahin, H. (2015). İşçi hareketine tarihsel bir bakış: Dünden bugüne yaşanan dönüşümlerin yapısal bir analizi. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 17(1), 158-184.

Şeker, M. (2021). Eğitim reformları bağlamında politika uygulama stratejilerinin incelenmesi: Biçimlendirici öğrenme modeli. Türkiye Eğitim Dergisi, 6(2), 464-487.

Şimşek, E. (2024). Bir toplumsal hareket olarak “Black Lives Matter”: George Floyd örneği. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, (67), 16-31. https://doi.org/10.47998/ikad.1421796.

Tanrıkulu, F. (2020). Propaganda tekniği olarak tekrarın haber metinlerinde kullanımı. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (36), 175-199. https://doi.org/10.14520/adyusbd.732593.

Tonyalı, Z. (2024). Sanat bağlamında Berlin Duvarı’nın izleri. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 460. https://doi.org/10.52096/usbd.8.34.26.

Uzun, T. (2023). Osmanlı duvar resimlerinde antik kent kalıntılarının bir tema olarak kullanılması üzerine. Journal of Humanities and Tourism Research, 13(1), 152-174.

Uzunoğlu, A. (2022). Yeni toplumsal hareketler ve dijital medya. Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi, 9, 81-95.

Uslu, A. (2014). Avrupa’da erken dönem sosyalist teori ve işçi hareketleri. Akademik İncelemeler Dergisi, 9(1), 5-6.

Övür, A. (2016). Kitle ikna tekniklerinin kullanılması bakımından günümüz televizyon yayıncılığı. İletişim Çalışmaları Dergisi, 2(3), 55-79.

Özer, M. A. (2024). Eylem ve katılım ilişkisi açısından siyasal iletişim, dijital propaganda ve sosyal medya. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(4), 1593-1619. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.1294084.

Özer, N. P. (2019). Propagandada yöntemler, araçlar ve bir propaganda modeli olarak; Herman ve Chomsky propaganda modeli. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 1(1), 15-30.

Yanardağ, U. (2020). Siyaset ve sosyal çalışma ilişkisini Türkiye için düşünmek. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(1), 261-278.

Yıldırım, C. (2020). Soğuk savaşın simgesi Berlin Duvarı ve sinemadaki yansımaları. OPUS International Journal of Society Researches, 16(32), 5176-5203. https://doi.org/10.26466/opus.797448.

İndir

Yayınlanmış

2024-09-30

Nasıl Atıf Yapılır

Aslan, Y., & Ayçe, M. T. (2024). Siyasi Duvar Resimlerinde Tarihsel Süreç ve Günümüz Uygulamaları. Premium E-Journal of Social Sciences (PEJOSS), 8(46), 1111–1119. https://doi.org/10.5281/zenodo.13625724