Siyasi Duvar Resimlerinde Tarihsel Süreç ve Günümüz Uygulamaları
Özet Görüntüleme: 77 / PDF İndirme: 44
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.13625724Anahtar Kelimeler:
Siyasi Duvar Resimleri, Tarihsel Süreç, Günümüz Uygulamaları, Sokak Sanatı, Dijital MedyaÖzet
Siyasi duvar resimleri, tarihsel süreç boyunca toplumsal ve siyasi mesajların iletilmesinde önemli bir sanat formu olarak ortaya çıkmıştır. Antik Roma döneminde başlayan bu gelenek, Orta Çağ'da dini ve toplumsal mesajlar taşıyan eserlerle devam etmiştir (Erdoğan, 2023). 19. yüzyıldan itibaren, devrimci hareketlerin etkisiyle siyasi duvar resimleri, sosyal ve politik ideolojilerin yayılmasında etkili bir araç haline gelmiştir. Diego Rivera'nın Meksika Devrimi sırasında yaptığı duvar resimleri, sosyalist ideolojilerin görsel temsili olarak önemli bir örnek teşkil etmektedir. Ayrıca, Avrupa'daki sosyalist ve işçi hareketleri de duvar resimlerinin sosyal adalet ve eşitlik taleplerini ifade etmede nasıl bir rol oynadığını göstermektedir (Karaca, 2022).
20.Yüzyılın ortalarından itibaren, siyasi duvar resimleri küresel çapta yayılmaya başlamış ve farklı toplumsal hareketler tarafından benimsenmiştir. 1960'larda, öğrenci ve işçi hareketlerinin etkisiyle şehir duvarlarında politik ve sosyal mesajlar içeren eserler artış göstermiştir. Berlin Duvarı üzerindeki graffiti ve duvar resimleri, Soğuk Savaş'ın simgesi olarak hem bir protesto hem de kültürel ifade aracı olarak kullanılmıştır. Latin Amerika'da, özellikle Şili ve Arjantin'de, askeri diktatörlükler sırasında muhalefet ve direnişin sembolleri haline gelmiştir. Günümüzde ise, dijital medya ve sosyal medya platformlarının etkisiyle siyasi duvar resimleri daha geniş bir kitleye ulaşmakta ve toplumsal farkındalığı artırmaktadır. Bu makale, siyasi duvar resimlerinin tarihsel evrimini ve günümüzdeki uygulamalarını inceleyerek, bu sanat formunun toplumsal değişimlerdeki rolünü vurgulamaktadır (Uzunoğlu, 2022).
İndirmeler
Referanslar
Acar, O. (2023). Siyasal Propaganda Bağlamında Sosyal Medya Ve Kamuoyu. Uluslararası Politik Araştırmalar Dergisi, 9(3), 1-14. https://doi.org/10.25272/icps.1327220.
Ataay, F. (2008). Küresel toplumsal hareketler. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (16), 127-149.
Ayçe, M. T. (2016). Türkiye’de politikaların algılanmasında grafik tasarımın yeri: 7 Haziran - 1 Kasım 2015 seçimleri. [Sanatta yeterlilik tezi, İstanbul Arel Üniversitesi]. Sb Enstitüsü. (306552).
Aytaç, Ö. (2013). Kent mekânları ve kimlik/farklılık sorunu. İdealKent Dergisi, 9, 141.
Azılıoğlu, K. (2021). Toplumsal ve kültürel değişimlerin sanat eğitimine yansımaları. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(2), 445.
Bektaş, A. (2002). Siyasal propaganda tarihsel evrimi ve demokratik toplumdaki uygulamaları. Bağlam Yayıncılık.
Bilici, B. Eskici, B. & Caner, E. (2021). Duvar resimlerinin incelenmesinde yeni yaklaşımlar: Multispektral görüntüleme yöntemleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(3), 667-684.
Çaylı, M. (2019). Orta Çağ’da Doğu Ve Batı’daki Din Ve Devlet İlişkilerinin Karşılaştırılmasına Bir Örnek: Charlemagne Ve Sultan Tuğrul Dönemleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(1), 51-63.
Çetin, B. N. (2014). Propaganda Olgusu Ve Propagandanın Amerikanlaşması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 243-244.
Çığır Dikyol, D. (2021). Antik Roma’da Bir Statü Göstergesi Olarak Eğitim. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(3), 1025-1051. https://doi.org/10.16953/deusosbil.857266.
Çiçek, T. (2021). Sanat ve siyaset (Geçmişten günümüze incelenmesi ve Türkiye’de bu iki kavramın gelişimi). Asya Studies, 5(17), 225-229. https://doi.org/10.31455/asya.941913.
Demiroğlu, E. (2014). Yeni toplumsal hareketler: Bir literatür taraması. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, 2(1).
Dirsehan, T. (2015). Coca Cola’nın uluslararası pazarlama stratejilerine yönelik bir yazın taraması. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 32.
Doğan, İ. (2021). Sovyetler Birliği’nde din karşıtı propaganda: 1917-1960 dönemi üzerine bir değerlendirme. Selçuk İletişim, 14(1), 408-431. https://doi.org/10.18094/josc.776046.
Erdoğan, G. (2023). Güzel sanatlarda yenilikçi çalışmalar. Duvar Yayınları.
Ergen, İ. (2022). Sokak sanatının kurumsallaşması ve bağlamından koparılan yapıtın değişen doğası. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 12(3), 734-749.
Gündüz, Ş. (2002). Misyonerlik ve Hıristiyan misyonerler. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, II(1), 16.
Kalfa, Z. (2016). 20. yüzyıl resim sanatı ve New York. Sanat ve Tasarım Dergisi, 6(1), 16-33. https://doi.org/10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.291224.
Karaca, A. (2022). Devrim, sanat devlet ilişkisi; Meksika duvar resimleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 8(15), 1-14.
Lughi, G. (2014). Digital media and contemporary art. Open Edition Journals, 43-52. https://doi.org/10.4000/mimesis.686.
Sağıroğlu, A. (2016). Latin Amerika’da asker-siyaset ilişkisi: Arjantin ve Şili’deki askeri darbelerin etkileri ve tarafları. Ekonomi Politika Ve Finans Araştırmaları Dergisi, 1(1-2), 40-53. https://doi.org/10.30784/epfad.323600.
Stoneman, R. (2022). Royal propaganda in medieval art. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781316711798.008.
Şahin, H. (2015). İşçi hareketine tarihsel bir bakış: Dünden bugüne yaşanan dönüşümlerin yapısal bir analizi. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 17(1), 158-184.
Şeker, M. (2021). Eğitim reformları bağlamında politika uygulama stratejilerinin incelenmesi: Biçimlendirici öğrenme modeli. Türkiye Eğitim Dergisi, 6(2), 464-487.
Şimşek, E. (2024). Bir toplumsal hareket olarak “Black Lives Matter”: George Floyd örneği. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, (67), 16-31. https://doi.org/10.47998/ikad.1421796.
Tanrıkulu, F. (2020). Propaganda tekniği olarak tekrarın haber metinlerinde kullanımı. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (36), 175-199. https://doi.org/10.14520/adyusbd.732593.
Tonyalı, Z. (2024). Sanat bağlamında Berlin Duvarı’nın izleri. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 460. https://doi.org/10.52096/usbd.8.34.26.
Uzun, T. (2023). Osmanlı duvar resimlerinde antik kent kalıntılarının bir tema olarak kullanılması üzerine. Journal of Humanities and Tourism Research, 13(1), 152-174.
Uzunoğlu, A. (2022). Yeni toplumsal hareketler ve dijital medya. Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi, 9, 81-95.
Uslu, A. (2014). Avrupa’da erken dönem sosyalist teori ve işçi hareketleri. Akademik İncelemeler Dergisi, 9(1), 5-6.
Övür, A. (2016). Kitle ikna tekniklerinin kullanılması bakımından günümüz televizyon yayıncılığı. İletişim Çalışmaları Dergisi, 2(3), 55-79.
Özer, M. A. (2024). Eylem ve katılım ilişkisi açısından siyasal iletişim, dijital propaganda ve sosyal medya. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(4), 1593-1619. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.1294084.
Özer, N. P. (2019). Propagandada yöntemler, araçlar ve bir propaganda modeli olarak; Herman ve Chomsky propaganda modeli. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 1(1), 15-30.
Yanardağ, U. (2020). Siyaset ve sosyal çalışma ilişkisini Türkiye için düşünmek. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(1), 261-278.
Yıldırım, C. (2020). Soğuk savaşın simgesi Berlin Duvarı ve sinemadaki yansımaları. OPUS International Journal of Society Researches, 16(32), 5176-5203. https://doi.org/10.26466/opus.797448.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 Premium e-Journal of Social Sciences (PEJOSS)
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.